Mindfulness

Lev let, på den fede måde

 

Lev fedt, på den lette måde

Sense- og Livsstilskonsulent

 

Aase Dyrehauge

MINDFULNESS

 

Mindfulness kan bl.a. bruges til:

 

  • at leve mere i nuet
  • opleve større nærvær
  • at skærpe sanserne
  • at mindske indre uro
  • lindre fysisk smerte
  • at lindre stress og PTSD
  • at få mere overskud i hverdagen

 

Mindfulness handler om at være nærværende i det, du gør.

Det behøver ikke handle om at sidde og meditere i lang tid hver dag, men at leve med opmærksomhed på det, du gør.

Det er dog også at sætte sig ned og være med det, der er.

 

Vi har alle tanker, der hele tiden kører rundt i hovedet på os.

Meget ofte styrer tankerne ret meget af vores liv.

Fordi vi tror, de er sandheden og virkeligheden.

Egentlig er det vores følelser, der styrer vores tanker.

Det vil sige, vores fortid, erfaring bestemmer til en vis grad, hvad vi tænker, både om os

selv og andre.

Det behøver ikke være sandheden her og nu.

 

Mindfulness handler ikke om at blive tanketom, tankerne må gerne være der.

Vi kan lære at lade være at give dem så stor opmærksomhed.

At vi ikke behøver at tage dem alle alvorligt, så at sige.

 

Så når vi praktiserer mindfulness, øver vi os i at være med tankerne, men at undlade

at give dem opmærksomhed.

Altså når der kommer en tanke, kan vi registrere den, og lade den forsvinde igen.

Så kommer der en ny tanke, som får samme kærlige behandling, osv.

 

 

Vi vil komme ind på, hvordan en dagligdag kan leves med større indre ro, også selvom der

er travlhed og udfordringer.

Hvem kender ikke til det at have megatravlt, og så tro, at hvis du klarer 4 ting på een gang,

så bliver du hurtigere færdig. Hvad sker der så?

Ja, du kender det sikkert: Noget kan hurtigt gå galt eller blive glemt, og så bliver du endnu

mere presset. Derfor kan det være en rigtig god ide at tage én ting af gangen, have fuld opmærksomhed på det, og så videre til næste punkt på dagsordenen.

 

Dette kan læres og øves i alle hverdagens situationer. Lige fra nærvær med dig selv,

til nærvær med partneren og børnene.

Også arbejdet og det sociale liv kan give meget mere mening med mindfulness.

 

 

Du lærer og øver hos mig i små grupper. Vi mødes 8 gange af ca. halvanden time.

 

Vi laver hver gang en fælles meditation, hvor vi bagefter deler, hvad der dukker op.

 

Derudover lærer du forskellige måder at træne din opmærksomhed på. Vi snakker om,

hvordan tanker, følelser og vaner styrer vores liv, uden at være inviteret ;-)

 

Aase Dyrehauge

Søndergårdevej 11A

5560 Aarup

aasedyrehauge@gmail.com

Tlf: 6168 8789